Beseda s arabistou

Ve středu 4. června 2025 v aule školy proběhla jedna z dalších inspirativních besed, tentokrát s významným českým arabistou, íránistou, islamologem a vysokoškolským pedagogem PhDr. Petrem Pelikánem.

Jak už výčet profesí napovídá, je PhDr. Pelikán vpravdě renesanční člověk, který se dlouhodobě věnuje studiu arabského a íránského světa a islámu. V úvodu své přednášky přednášející posluchačům přiblížil svou profesní dráhu – od studia arabistiky na Univerzitě Karlově, zahraniční stáže a studia (univerzity v Tunisku, Afghánistánu, Egyptě, Libanonu, Súdánu a Íránu), přes externí působení v různých institucích až po práci turistického průvodce. Zdůraznil, že ke studiu islámu a blízkovýchodní kultury ho přivedla touha porozumět bez předsudků a stereotypů jinému kulturnímu prostředí.

Svou odbornou dráhu po studiích dále rozvíjel jako překladatel, tlumočník a univerzitní pedagog na Filozofické fakultě Západočeské univerzity v Plzni.

Následně PhDr. Pelikán plynule přešel k podrobnému výkladu o rozdílných podobách islámu, o kulturních a náboženských zvyklostech v různých částech arabského světa, ale i o souvislostech, které často formují náš pohled na tento region. Beseda nebyla jen akademickým výkladem, ale také poutavým vyprávěním – PhDr. Pelikán obohatil své vystoupení několika osobními zkušenostmi a zážitky z cest a pracovních pobytů, nevynechal ani stručné informace o arabštině a perštině, kdy popsal jejich fonetický systém i strukturu a detailně vysvětlil vznik „našich“ arabských číslic.

Žáci se mimo jiné dozvěděli, jak náročné je osvojit si arabský jazyk, jaké zásady platí pro vyjednávání s partnery z odlišného kulturního prostředí, nebo proč je důležité vnímat náboženství a tradice v širším historickém a společenském kontextu.

Otevřenost a ochota PhDr. Petra Pelikána sdílet s žáky Masarykova gymnázia své hluboké znalosti i bohaté zkušenosti z praxe našla odezvu v podobě dotazů, které v průběhu jeho výkladu padaly. Beseda, jež se stala cennou součástí vzdělávacího i osobnostního rozvoje, přinesla nejen nové poznatky, ale především podnětné myšlenky a impulzy k dalšímu zamyšlení nad významem porozumění mezi zeměmi s různými kulturami.

 Mgr. Alexandr Orošnjak, vyučující českého jazyka