Den, kdy se mlčelo

Žáci tercie Masarykova gymnázia v Příboře se dne 17. 3. 2025 ponořili do nelehké kapitoly československých dějin. Prostřednictvím interaktivního workshopu s příznačným názvem „Den, kdy se mlčelo“ se seznámili s procesem kolektivizace venkova a nástupem totalitní moci v naší zemi po druhé světové válce.

Učebny našeho gymnázia proměnili v místo intenzivního poznávání a diskuze. Pro žáky tercie byl připraven speciální vzdělávací program „Den, kdy se mlčelo“, zaměřený na jedno z nejbolestivějších období moderní české historie – násilnou kolektivizaci zemědělství a upevňování totalitního režimu v 50. letech 20. století.

Cílem workshopu bylo přiblížit žákům, co znamenal dramatický přechod od soukromého hospodaření k socialistickým zemědělským družstvům. Žáci se dozvěděli o mechanismech, kterými komunistická moc nutila sedláky ke vstupu do JZD (Jednotných zemědělských družstev), o perzekuci tzv. „kulaků“ a o celkovém dopadu těchto změn na venkovský život – ztrátě majetku, svobody, ale i rozbití tradičních společenských vazeb.

Název workshopu „Den, kdy se mlčelo“ symbolicky odkazoval na atmosféru strachu a nesvobody, která tehdejší dobu provázela. Lidé se často báli otevřeně vyjadřovat své názory, kritizovat režim nebo se postavit nespravedlnosti. Workshop se snažil tuto atmosféru žákům přiblížit a vést je k zamyšlení nad hodnotou svobody slova a demokracie.

Lektorka vedla program interaktivní formou, která zahrnovala diskuzi, aktivity podněcující kritické myšlení a práci s dobovými materiály. Žáci tak neměli pouze pasivně přijímat fakta, ale byli aktivně zapojeni do procesu poznávání a interpretace historických událostí.

Pro žáky tercie, kteří se nacházejí ve věku, kdy si začínají utvářet komplexnější pohled na svět a historii, byla tato zkušenost velmi cenná. Workshop jim pomohl lépe pochopit nejen historické souvislosti nástupu totality, ale i konkrétní lidské osudy, které byly těmito událostmi dramaticky ovlivněny.

Věříme, že podobné aktivity přispívají k hlubšímu porozumění naší minulosti a k uvědomění si hodnot, na kterých stojí svobodná společnost.

Mgr. Kateřina Manová, vyučující dějepisu

.

.

Šablony III OP JAK